mandag den 9. april 2012

At give køb på sine principper

Nu er det efterhånden 6 måneder siden jeg blev mor, sådan officielt med en baby at vise frem vel at mærke....
Der er i løbet af disse 6 måneder mange ting, der er gået op for mig. Især en springer mig lige nu i øjnene....en mors lod må være, i større eller mindre omfang, ind i mellem at give køb på sine principper - især de principper, man var overbevist om, man ville holde fast i, mens man gik og ventede og inden ens primære bekymring kom til at handle om søvn og mad og det være sig oven i købet en andens søvn og mad!

Jeg må have været enormt irriterende for andre, der allerede havde børn og vidste, hvordan tingene ligesom hænger sammen, når de små pus ikke vil, som man selv vil (det er utroligt, hvad man vil gøre for at de spiser og sover):

 - Mit barn skal ikke vænnes til at blive vippet i søvn..... (Clara har indtil for 1 uge siden kun villet falde i søvn, hvis hun lå i sin lift og vi vippede den på knæene, medmindre hun var i barnevognen, som så enten skulle trilles eller vippes med)

 - Vi vil kun give vores barn hjemmelavet grød og mos......(Clara ville ikke have det grød, vi selv lavede og derfor fik hun primært pulver grød til at starte med og vi giver stadig mos, grød eller øllebrød købt mere eller mindre færdiglavet ind i mellem (glas eller pulver) - det er bare nemmere nogle gange!)

 - Mit barn skal i hvert fald bruge sut (da Clara var ca. 4 måneder besluttede hun sig for, at det der med sut, det gad hun sgu ikke mere, så nu er den ligesom ude af billedet - vi prøver ind i mellem, men hun gider højst bide lidt i den)

 - Vi kan sagtens gå ud og spise/se teater/gå i biffen med eller uden baby, som i hvert fald fint kan passes af vores forældre forholdsvis hurtigt (Clara har ikke villet tage flaske og derfor har jeg været ret bundet til hende og andre har ikke kunnet passe hende, derudover har hun et ret omskifteligt humør og det har ikke været til at vide, om hun sov 1/2 time eller 3 timer, så restaurantbesøg med hende sovende i liften var ret hurtigt udelukket)

Ja jeg tror, jeg kunne blive ved - et er sikkert: der er mange ting, der er anderledes, end jeg troede de ville blive og gudskelov for det, for det udfordrer mig og min planlægnings-/ordenssans og det tror jeg, er meget sundt!

Hvilke principper har I mon givet køb på, efter I er blevet forældre (hvis I overhovedet har givet køb på nogen :-))?

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Ja, jeg kender godt det med at give afkald på sine, ellers så målrette og faste, principper. Men jeg tror allerede, jeg i graviditeten indså, at jeg nok ville se anderledes på de fleste ting, når barnet kom. Èn ting var dog HELT SIKKERT! Hannibal skulle IKKE bruge sut.. hvad skulle han dog med den 'pacifier'?? Efter ca. 1 uge, var den sut vores bedste ven og en fantastisk søvndysser... Såååeee... ;)

    SvarSlet
  2. Hahaha ja det er skønt! Jeg gad nu godt Clara hun ville sutten, men man skal se det positive i tingene - og så skal vi i hvert fald ikke vænne hende af med den :-)

    SvarSlet